Stockholm-Västerås flygplats och dess historia

Stockholm-Västerås flygplats är idag, tillsammans med Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport och Stockholm Skavsta en av de så kallade Stockholmflygplatserna. Stockholm-Västerås flygplats öppnades redan 1976 för civilt reguljärflyg och har varit aktiv ända sedan dess. Den första linjen var med flygbolaget SAS till Köpenhamn. Från Stockholm-Västerås flygplats kan du enkelt transportera dig in till Stockholms stadskärna med flygbussar såväl som med kollektivtrafik.

När det gäller trafikstatistik har antalet passagerare varierat kraftigt mellan åren. Konkurrensen i regionen är stor vilket har påverkat med stora svängningar som följd. Västerås Flygplats blev 2010 den första flygplatsen i landet med privat lokal flygtrafikledning. Under 2014 fick flygplatsen agera bas för flyginsatserna i samband med släckningen av skogsbranden i Västmanland 2014. Idag är flygplatsen även bas för flertalet företag och föreningar.

Grunden lades på 1930-talet

Det var redan på 1930-talet som den första grunden lades till det som är dagens flygplats. Flygfältet där flygplatsen ligger idag användes på den tiden som flygfält för militära ändamål av det som då hette Flygkåren och som sedan blev Västmanlands flygflottilj. Denna avvecklades år 1983. Västerås kommun köpte i november 1985 flottiljområdet för att skapa ett utbildningscentrum med bland annat flyggymnasium.

Året därpå öppnade flygplatsen upp för civilt reguljärflyg. Den första linjen blev med SAS till Köpenhamn. Långt därefter, år 2000 köptes 40 procent av Västerås flygplats upp av Luftfartsverket. Under 2001 etablerade sig Ryanair som lågprisbolag på flygplatsen och öppnade en linje till London-Stansted. Det var även 2011 som Stockholm-Västerås fick sitt nuvarande namn efter att tidigare ha hetat bara ”Västerås” sedan starten.

En tid av förändringar

Flygplatsen fortsatte att utvecklas och under 2005 bytte Ryanair ut sin rutt till London för att gå till Luton istället för Stansted. Även ägarförhållandena byttes ut under de här åren, 2006 gjorde sig det statliga affärsverket Luftfartsverket av med sitt ägande i flygplatsen efter sex år som delägare. Deras andel av aktierna köptes tillbaka av Västerås kommun som nu står som fulla ägare av flygplatsen.

När det gäller flygbolaget Ryanair beslutade de sig för att lägga ner sin trafik via Västerås flygplats eftersom den socialdemokratiska regeringen hade bestämt att flygskatt skulle införas i Sverige. Senare samma år vann Alliansen och det borgerliga blocket riksdagsvalet i september 2006 beslutade då att riva upp det klubbade förslaget om flygskatt. Detta gjorde att Ryanair valde att återetablera sin verksamhet.

Ryanair fortsätter trafikera Västerås flygplats

När flygbolaget Ryanair gjorde sin comeback på Västerås flygplats 2007 öppnades det två nya linjer, en till London-Stansted och den andra till Dublin. Under 2007 valde SAS att sluta trafikera flygplatsen i Västerås och den historiska linjen till Köpenhamn upphörde. Ett hårt slags för Västerås flygplats. Ett par år senare öppnade Ryanair nya linjer till Barcelona-Girona och Düsseldorf-Weeze. Den senare upphörde dock snabbt.

När det nya decenniet i form av tiotalet inleddes 2010 öppnades det en ny linje med Ryanair till Alicante. Sommartidtabellen utökades under 2011 med Malaga som ny destination medan Barcelona togs bort. Under sommaren 2012 flög flygbolaget Flyglinjen mellan Västerås och Visby vilken senare lades ner under 2013. Anledningen var att det plan som skulle användas inte var tillgängligt längre.

Ryanair öppnade och la ner linjer

Under de kommande åren fanns fler destinationer i form av Girona, Palma de Mallorca, Alicante och Malaga. Även London och Antalya kunde resas till från Västerås flygplats under somrarna 2012 och 2013. Under sena 2013 startade Ryanair två nya linjer inför vintern i form av Gran Canaria och Teneriffa. Linjen till Gran Canaria lades ner redan i januari 2014, tidigare än planerat.

Andra verksamheter på flygplatsen

Västerås flygplats har idag samlat ett antal verksamheter runt omkring sig. Bland annat återfinns på samma område Stockholms Flygklubb och Västerås Flygmuseum. I anslutning till skolan finns också utbildningscentrumet OSM Aviation Academy, HeliAir Sweden liksom underhållsverkstäder för flyg. Flygföreningar och militär håller också till på Västerås flygplats vilket gör den till ett av de större centrumen för flyg och flygutbildning i Sverige.